Miből áll az útépítés, aszfaltozás ára?

2025.01.24

A cikk elolvasása kb. 8 percet vesz igénybe.

Ajánlatadásaink során gyakran találkozunk a jelenséggel, hogy a kedves érdeklődő szinte lesokkolódik, amikor az útépítési projekt költségeivel szembesül. Néhány esetben a többszörösébe kerül az aszfaltozási munka, mint ahogy azt a megbízó eredetileg elképzelte. Ebben a cikkben azzal próbálunk segíteni, hogy részletesen bemutatjuk, miből tevődik össze egy útépítési, aszfaltozási munka ára.


Sokféle aszfaltozási, útépítési projekt létezik a 20 m2-es kapubejárótól a sportpálya építésen keresztül egy több km hosszú út komplett kivitelezéséig. Kátyúzásból napi 150 m2-nél többet ritkán sikerül elkészíteni, de finisheres géplánccal végezhető munka esetén teljesen átlagos teljesítmény a napi 2000 négyzetméternyi terület aszfaltozása. Így a költségek arányai is nagyon eltérőek lehetnek, de igyekszem hozzávetőlegesen behatárolni, ami azért az esetek többségében tükrözi a valóságot.

1. Anyagköltségek (40-60%-át teszi ki az összértéknek)

Egy aszfaltos útépítési projekt során többnyire az alábbi anyagok merülhetnek fel költségként:

  • ömlesztett anyagok (zúzottkő, darált beton, homokos kavics, töltőföld stb.)
  • földmű és pályaszerkezet erősítését szolgáló anyagok (geotextília, georács, aszfaltrács stb.)
  • különböző betonkeverékek
  • előregyártott betonelemek és csatornaközmű elemek (szegélykő, folyóka, aknafedlap stb.)
  • aszfaltkeverék
  • kiegészítő anyagok (bitumenemulzió, bitumenes fugaszalag stb.)

Az anyagköltségek legnagyobb részét általában az aszfaltkeverék teszik ki. Többféle aszfaltkeverékkel dolgozunk, a melegaszfalt típusait most nem részletezném, egy korábbi cikkben már megtettem. Költségek szempontjából annyit érdemes tudni, hogy egy tonna aszfalt ára jelenleg 45-60 ezer Ft megközelítőleg. Az aktuálisan beszerzett aszfalt ára attól függően alakul, hogy milyen típusú aszfaltkeverékre van szükség, az ország melyik területén van az aszfaltkeverő és nyilván a különböző gyártó cégek is eltérően áraznak. Amit még érdemes tudni ezzel kapcsolatban, hogy egy ingadozó árazású építőanyagról van szó. Az aszfalt lényeges összetevőjének számító bitumen ára piaci tényezők, például a kőolaj világpiaci ára alapján változik, így ennek megfelelően az aszfalt ára is változni fog.


2. Munkavégzés kiadásai (15-35%-az összköltségnek)

A munkadíj költségei közé többféle tételt szoktuk sorolni. A kézimunka és a gépi erővel végzett munkafolyamatok aránya változó projektenként, így a költségeket nehéz lenne ilyen formában külön választva általánosítani. Az biztos, hogy az útépítés, aszfaltozás az egyik legmunkagépigényesebb építőipari tevékenység. Az aszfaltozási munkákhoz számos gép és eszköz szükséges, mint például a különféle hengerek, finisherek, kisebb és nagyobb földmunkagépek, nyerges vontatók és pótkocsik, emulziószóró, marógép, vágógép, bontókalapács stb. A gyakran több tízmillós gépek bérlése vagy megvásárlása is jelentős költséget jelenthet. A gépek üzemeltetése, karbantartása és szállítása mind hozzájárulnak az összköltséghez. Az aszfaltot magas hőmérsékleten kell bedolgozni, ezért csak a legjobb minőségű ipari gépek és eszközök használata megengedett a kivitelezésben. A minőségi aszfaltozás ára valamennyire ezt is tükrözi.

Összességében a következő összetevőket tartalmazza a munkadíj:

  • a projekten dolgozók időarányos munkabérét (építésvezető, felelős műszaki vezető, kézimunkát végző szakemberek és segédmunkások, munkagépek kezelői, tehergépkocsi-vezetők)
  • kisgépek és nagyobb munkagépek, nehézgépek üzemeltetési - esetleg bérleti - költségei
  • felvonulási költségek (ide tartozik az alkalmazottak, szerszámok, kisgépek munkaterületre jutásának költségei, a munkavédelmi és forgalomtechnikai kiadások, az esetleges elszállásolási díjak és a nehézgépek tréleres szállítása - ami csak önmagában több százezres vagy akár milliós tétel is lehet projektenként)

3. Szállítási költségek (5-15%)

Ide az építőanyagok munkaterületre szállításának a költségeit szoktuk számolni. Egy-egy kivitelezés során több száz tonna ömlesztett anyag kerül beépítésre, ezeket általában nyerges billencsekkel vagy 4 tengelyes teherautókkal szállítjuk; de emellett még gyakran van szükség darus, önrakodós teherautókra is az előregyártott betonelemek szállításához. Szerencsés esetben viszonylag elérhető távolságban vannak az anyagbeszerzési helyek, de például sok olyan része van az országnak, ahonnan 150-200 km-re van a legközelebbi kőbánya; így ez például "kicsit" megdrágíthatja a zúzottköves munkálatokat és persze az aszfaltozás ára is ennek függvényében változhat. Finisheres aszfaltozási napokon nem ritka, hogy 6-8 db nyerges billencs is munkára van fogva a hatékony anyagkiszolgálás céljából.

4. Hulladékkezelés költségei (0-20%)

A hulladékkal kapcsolatos kiadások igen változóak lehetnek. Ha mondjuk meglévő burkolatra kell új aszfaltréteget készíteni, az minimális hulladékképződéssel jár, de egy komplett generál útépítés vagy felújítás már rengeteg kikerülő anyagot tud produkálni. A kikerülő anyagok esetében a földmunka során kitermelt földmennyiségre és bontás-építés során keletkező (és fel nem használható) hulladékra kell gondolni. Mindegy, hogy földről vagy törmelékről van szó, a kikerülő anyagokat hivatalos, megfelelő engedélyekkel rendelkező lerakóhelyre kell juttatni. Nyilván a teherautóra rakodásnak és a lerakóhelyre szállításnak is vannak költségei (itt is beszélhetünk sok esetben akár 30-50 km körüli távolságokról), de ennek a típusú kiadásnak a legnagyobb részét a lerakóhelyi díj teszi ki. Ebben nagy a szórás, de jelenleg átlagosan 15-20 ezer Ft/tonna díj ellenében lehet elhelyezni a lerakókban az építési-bontási hulladékot. Egy viszonylag nagyobb volumenű útépítési munka során könnyedén keletkezhet több száz tonna hulladék és kikerülő föld, így ez is jelentős költségeket generálhat.

5. Profit (15-20%)

Amikor ajánlatokat készítek, a költségeken felül többnyire kb. 20%-os profit tartalmat tervezek be az árba. Aztán a munka megvalósítása során, ha minden jól megy, akkor ezt a célértéket tudjuk is tartani; de azért az aszfaltozásban, útépítésben gyakran találkozunk váratlan, előre nem tervezhető és anyagilag meglehetősen fájdalmas eseményekkel. Ezek tudnak lefaragni a tervezett profitból, de így is az mondható el, hogy korrekt árakon a munka lehető legmagasabb műszaki és esztétikai színvonalának megtartása mellett elérhető egy átlagos 15-20%-os profitráta.

Ez az az anyagi forrás, aminek a konkrét kivitelezési munkálatokkal járó költségeken felül még a vállalkozás működéséhez szükséges kiadásokat is fedezni kell. Ilyen kiadásokból egyébként meglepően sok van: adminisztrációs munka, helyszíni felmérések, könyvelés, marketing, céges munkaruha, védőeszközök, gépek – eszközök – teherautók karbantartása, biztosítások, iroda és telephely fenntartása és a többi, és a többi…

Összegzés

Az útépítés, aszfaltozás ára sokféle tényezőtől függ. Ezért is készítünk minden érdeklődő számára egyedi ajánlatot. Természetesen érdemes több útépítő cégtől is ajánlatot kérni, tájékozódni egy útépítési projekt megvalósításakor; ezek nem kis értékű beruházások és fontos, hogy elfogadható áron a lehető legjobb kézbe kerüljön a kivitelezés. Azért remélem, hogy a cikk segíthet egy laikus számára is reálisabban látni egy útépítési, aszfaltozási projekt költségeit, tisztábban látni az árak kérdését, ezzel pedig felkészültebben tud belevágni egy ilyen "kalandba". 


Farkas Zsolt
ügyvezető
ALFÖLD ASZFALT KFT.