A finisher
A cikk elolvasása kb. 4 percet vesz igénybe.
Megrendelőként Ön is találkozhat a "finisher" kifejezéssel a munkáért versenyző cégek beadott ajánlataiban. Egy ilyen gép beszerzése az útépítő cég számára ugyan nem kis költség, viszont a minőségi aszfaltos munkálatokhoz elengedhetetlen feltétel. Most röviden bemutatjuk, mi is ez a masina.
A finisher tulajdonképpen egy aszfaltterítőgép; a segítségével nagy mennyiségben lehet pontos paraméterekhez igazodó rétegeket, burkolatokat készíteni. Elsősorban aszfalt bedolgozására használjuk, de más ömlesztett anyag terítésére is alkalmas lehet, mint például a homok, a sóder vagy a kis szemcseméretű zúzottkő. A műutak felső rétegét, burkolatát voltaképpen ez a gép alakítja ki.
A felépítése gyártótól függetlenül többnyire három főbb részből áll. Elől találjuk az anyagszekrényt, középen a motorteret (e felett van a "fedélzet"), hátul pedig a terítésért felelős tömörítőgerenda a simítólappal. Aszfaltterítő gépek készülhetnek lánctalpas és gumikerekes kivitelben is; a megfelelő súlyeloszlás miatt elterjedtebb a lánctalpas verzió. Azt gondolhatjuk, hogy a finisherek nem driftelésre készülnek; viszont tudnak kanyarodni is, miközben úgymond "kúszósebességgel" haladnak.
Az anyagot (ami általában forró aszfalt) valamilyen billenőplatós teherautóval, ritkább esetben adagológéppel öntik az anyagszekrénybe. Innen egy kaparószalag folyamatosan továbbítja az anyagot a gép hátsó blokkjához. Az elosztócsiga a kívánt szélességben arányosan oszlatja szét az anyagot, amit a tömörítőgerenda rezgéssel tömörít, a fűthető simítólap pedig elsimít. A finisher a folyamatos lassú haladásának tempójában így készíti maga mögött a burkolatot. A terítési szélesség a gép adottságainak megfelelően állítható. A finisheren mechanikus és elektronikai érzékelők (pl. lézer) is vannak, amik pontosan meghatározzák a terítendő anyag vastagságát, ahogy a szélességét is a megfelelő keresztszelvény kialakításához. Bár a finisher is végez némi tömörítést, az aszfalt leterítése után úthengerrel minden esetben tovább kell tömöríteni, simítani az anyagot.
A finisherek különböző méretben és teljesítményben készülnek. Sziporkázóan kreatív módon három kategóriáról beszélhetünk: kis, közepes és nagy aszfaltterítők.
- A kis gépek kisebb terítési szélességekben dolgoznak, ezek általában 1,1-1,2 métertől 3-4 méterig terjednek. Ugyanakkor éppen kisebb méretük miatt gazdaságosabbak kisebb, szűkebb keresztmetszetű utak, például járdák, bicikliutak, sétautak, szervizutak aszfaltozásához. A kis gépeken a méret miatt általában nincs ülés, a gépkezelő a tömörítőgerendán lévő lemezen állva tudja a gépet irányítani.
- A közepes gépek nagyjából 1,8-2,5 méteres terítési szélességtől 5-8 méteresig tudnak dolgozni, ezek alkalmasak városi utak vagy akár országutak aszfaltozásához is.
- A nagy gépek nagyjából 2,5 métertől 10-13 méteres terítési szélességre képesek, ezek felsőbbrendű utak vagy autópályák aszfaltozásához ideálisak.
Mi egy közepes méretű VÖGELE SUPER 1600 (Typ. 6-82) típusú finisherrel dolgozunk. Egy igazi élmény látni munka közben, mindenkinek tudom ajánlani, hogy egyszer nézze meg.
Farkas Zsolt
ügyvezető
ALFÖLD ASZFALT KFT.