Az árajánlat

2020.01.07

A cikk elolvasása kb. 5 percet vesz igénybe. 

Tapasztalataink szerint az árajánlat nem csak a végén található összeg miatt érdekes a kiválasztási folyamatban. Igen sok tényező leszűrhető belőle magáról az ajánlatadóról is. Életszerűtlen szőrszálhasogatás lenne ezeket a szempontokat is figyelni vagy valóban érdemes foglalkozni a dologgal?

Mi azt gondoljuk, hogy ha nem is túl messzemenően, de bizonyos mértékig vonhat le következtetéseket az ajánlatkérő az ajánlat milyenségéből és az azt övező tényezőkből. A munka megrendelőjének (legyen az önkormányzat, cég, intézmény vagy magánszemély) az a célja, hogy a legmegbízhatóbb, legkorrektebb, szakmailag legmagasabb színvonalt képviselő útépítő kivitelezőt válassza az árak, költségek függvényében. Ehhez a döntéshez a legtöbb esetben igen kevés információ áll rendelkezésre, ezért minden olyan körülményre érdemes figyelmet fordítani, ami segíthet benne.

Három szempont szerint járjuk körül a témát. Miután a kedves olvasónk elraktározta hosszú távú memóriájában ezeket az infókat, a következő útépítési projektjében úgy szedi apró cafatokra az elé kerülő ajánlatokat, mint feldúlt kotorékeb a jobb sorsra érdemes kókusz lábtörlőt.

Jó tanácsok útépítő partner választásához - 3. Az árajánlat
Jó tanácsok útépítő partner választásához - 3. Az árajánlat

Körítés

  • Itt az első mozzanat a kapcsolatfelvétel, a személyes felmérés. Erről már írtunk egy teljes cikket; ha még nem olvasta, itt az alkalom.
  • A másik faktor az idő. Aki a megbeszélt határidőt már egy ajánlat elkészítésénél se képes tartani, attól nem várhatunk túl sok jót a munka időbeli ütemezését illetően sem.
  • Pár udvarias, informatív mondat az árajánlat kíséreteként az e-mailben vagy a levélben igazán teljesíthető elvárás. Egy intelligens kivitelező vállalkozó erre biztosan fordít figyelmet.

Forma

  • Persze a megbízó nem titkárt keres, hanem útépítőt, ugyanakkor egy cég megítélését a legapróbb részletek is alakítják. Az ajánlat formája is egy ilyen részlet. Ha rendezettséggel, fejléccel, tagoltsággal, megértést segítő kiemelésekkel, dizájnos megoldásokkal találkozik az ajánlatkérő a kapott dokumentumban, az joggal kelthet benne bizalmat. Ezek arra utaló jelek lehetnek, hogy a kivitelező a munkájában is hasonlóan összeszedett, rendezett.

Tartalom

  • Az ajánlatnak vannak kötelezőnek tekinthető tartalmi elemei. Ilyenek az ajánlatadó és ajánlatkérő adatai, az ajánlat tárgya, érvényességi ideje, dátuma, a munkafolyamat leírása, árakat befolyásoló tényezők, egységárak, mennyiségek, végösszeg, garanciavállalás, elvárt fizetési feltételek. Mivel ezek az információk azt a célt szolgálják, hogy az esetleges együttműködés kereteiről tájékoztassák a megbízót; így az ajánlat hiányosságai vagy valamilyen csúsztatási szándékra vagy nagyfokú figyelmetlenségre engednek következtetni a vállalkozót illetően. Egyik opció sem túl bizalomgerjesztő.
  • Szintén reális elvárás lehet, hogy az ajánlatban megfelelően alkalmazott szakkifejezések, akkurátus megfogalmazások, kellő részletességű leírások szerepeljenek lehetőleg nyelvtani helyességgel. Ha például a tételek között minden további magyarázatot mellőzően ezzel találkozik: "kátyuzás - 7500 ft", akkor szerintünk azt az ajánlatot nyugodtan tegye a polcra. Lehetőleg arra a polcra, amelyik egy kicsit lejt az iratmegsemmisítő felé.

Reméljük sorozatunk ezen cikke is valós segítséget jelent az útépítési projektek megbízói oldalán állóknak. Hogy miért jó ez nekünk a másik oldalról? Nekünk az az érdekünk, hogy minél kevesebb kókler tudja megtéveszteni, megkárosítani a jóhiszemű megrendelőket. Az a célunk, hogy Magyarországon minden útépítési munka olyan kivitelezőhöz kerüljön, aki lelkiismeretes és korrekt. Mi igyekszünk úgy dolgozni, hogy ehhez az utóbbi csoporthoz tartozónak vallhassuk magunkat. 


Farkas Zsolt
ügyvezető
ALFÖLD ASZFALT KFT.