Az aszfaltozás menete, és ami mögötte van

2020.03.06

A cikk elolvasása kb. 6 percet vesz igénybe. 

Ahhoz, hogy egy útépítési projekt megbízója minél inkább képben legyen, elengedhetetlen tudnia, hogyan néz ki nagyjából az útépítés, aszfaltozás menete. Erről csinálunk most egy több részből álló cikksorozatot. Az első ilyen cikkünkben körvonalakban bemutatjuk egy átlagosnak mondható útépítés mozzanatait, később pedig megnézzük ezeket egyesével részletesebben is.


Persze az aszfaltozás menete nagyban függ az igényektől és a körülményektől; mi igyekszünk olyan munkafolyamatokról írni, amelyekkel egy önkormányzati, intézményi vagy céges döntéshozó jó eséllyel találkozhat útépítési megbízóként; feltéve, hogy nem az atlantai "spagetti" csomópont kicsinyített mását szeretné megépíttetni a falu végében.


spagetti csomópont - Atlanta (Az aszfaltozás menete, és ami mögötte van))
spagetti csomópont - Atlanta (Az aszfaltozás menete, és ami mögötte van))


Ha még nem néztük végig soha, ahogy elkészül egy út vagy térburkolat, azt is gondolhatnánk, hogy a munka lényege nagyjából annyiban áll, hogy az aszfaltot terítjük és hengerezzük. Nos, ez az elképzelés körülbelül annyira áll távol a valóságtól, mint a pár éve felfedezett Ozirisz bolygó a Földtől (150 fényév). Valójában mire bevetésre kerül az aszfaltfinisher, a munka neheze már az útépítő csapat háta mögött van. Szóval akkor most nézzük, milyen munkafázisokból áll általában az aszfaltozás menete. Feltételezzük, hogy a szükséges engedélyeztetési eljárások, mérések már megtörténtek, a kivitelezés megkezdhető.

  • Reggeli

    • Kiemelten fontos lépés a munkanap elején. Az útépítés embert próbáló munka tud ám lenni; kell hozzá az energia, amit pedig a megfelelő tápanyagok és nyomelemek biztosítanak az útmunkás szervezete számára.

    • Általában használt anyagok: péksütemény, császárszalonna, rántott húsos szendvics, kávé

    • Általában használt gépek: nem releváns

  • Terep előkészítése

    • Ennek a munkafázisnak az a célja, hogy megtisztítsuk és munkavégzésre alkalmassá varázsoljuk a terepet. Ha szerencsénk van, csak néhány nagyobb gyomnövényt kell eltávolítanunk, ha nincs szerencsénk, akkor fakivágások, esetleg bontások is várnak ránk a területen. Ide sorolhatjuk még a kitűzéseket.

    • Általában használt anyagok: nem releváns

    • Általában használt gépek: kotró-rakodó, láncfűrész, lézer szintező

  • Földmunkák

    • A földmű megfelelő kialakítása nagyfokú precizitást és szaktudást igényel. A fókusz a nehézgépkezelőkön van ilyenkor, de sok esetben kiegészítő kézi munkát is alkalmazni kell. A földmunkák során többnyire olyan feladatokkal találkozunk, mint bevágás készítése, töltés, árokásás, úttükör kialakítás, tömörítés és a kitermelt felesleges föld elszállítása, terítése.

    • Általában használt anyagok: nem releváns

    • Általában használt gépek: kotró-rakodó, dózer, gréder, henger, billenős tehergépkocsi

  • Útalap készítés

    • Az alaprétegek összetétele sok tényezőtől függ, de leginkább a talaj tulajdonságaitól, a tervezett pályaszerkezet típusától (hajlékony, félmerev, merev) és az igénybevételi kategóriától. Az útalap építése során beszélhetünk fagyvédő, javítórétegről, alsó és felső alaprétegekről, ékelőrétegről... illetve még sok minden másról, de ezt majd úgyis kifejtjük egy következő cikkben.

    • Általában használt anyagok: zúzottkő, kavics, talajstabilizáció darált beton, CKT beton stb.

    • Általában használt gépek: kotró-rakodó, henger, billenős tehergépkocsi

  • Útszegély és más elemek beépítése

    • Elvégezzük az úttest kiegészítő elemeinek beépítését. Ezek többnyire előregyártott betonelemek, csatornafedlapok, folyókák. Az útépítő brigádokban (így például a mi csapatunkban is) gyakran kőműves mesterek is dolgoznak, hiszen ezekhez a kiegészítő feladatokhoz szakmai hozzáértés szükséges.

    • Általában használt anyagok: szegélykő, betonfolyóka, csatornafedlapok, beton

    • Általában használt gépek: lézer szintező

  • Kötő és kopó réteg készítése

    • Na és most érkezünk el a leglátványosabb munkálatokhoz, amikor a finisherrel terítjük az aszfaltrétegeket (kötő és kopó réteg, de sok esetben elegendő csak a kopó). Ha mindent jól csináltunk eddig, akkor ez a munkafolyamat már nagyon haladós tud lenni, akár napi 2000 m2 területet is el tudunk látni aszfaltburkolattal.

    • Általában használt anyagok: különböző aszfaltkeverékek (AC/11, AC/8, AC/22, AC/4), bitumenemulzió

    • Általában használt gépek: finisher, henger, billenős tehergépkocsi

  • Tereprendezés

    • Mindig tisztán, rendezetten adjuk át az elkészült utat, parkolót stb. és a környezetét. A kimaradt anyagokat elszállítjuk lerakóhelyre, igény esetén füvesítést és más kertépítési munkálatokat is elvégzünk.

Nagyjából tehát így néz ki az aszfaltozás menete. A következő cikkekben sorra vesszük az egyes munkafázisokat, jó muri lesz.


Farkas Zsolt
ügyvezető
ALFÖLD ASZFALT KFT.