Az útburkolati hibák típusai

2024.01.10

A cikk elolvasása kb. 4 percet vesz igénybe.

Az utak és különböző térburkolatok meglehetősen nagy igénybevételnek vannak kitéve. Az időjárás okozta szélsőséges környezeti hatások, a forgalmi terhelés és a karbantartási munkálatok együttesen fejtik ki negatív hatásukat, ami idővel hibák kialakulásához vezet. A legnagyobb probléma az, hogy ezek az útburkolati hibák sok esetben akár életveszélyes állapotokat is előidézhetnek.


Érdemes tehát tisztában lennünk a témával akár megrendelői, kivitelezői vagy "csak" felhasználói szemszögből vagyunk értintettek benne. Fontos tudnunk, hogy igen sokféle hibákról beszélhetünk, melyek kialakulása hasonlóan szerteágazó okokra vezethetők vissza. 

Lássuk az aszfalt burkolatú utak hibáinak megjelenési formáit:

  • Repedések: Az útburkolat repedései a terhelés, a hő és a nedvesség hatásainak következtében jelentkeznek, és fokozhatják az útburkolat kopását és meglazulását.
  • Bevágások: A bevágások olyan árokrendszerek, amelyek az útburkolat alatti rétegben alakulnak ki, és a terhelés, a nedvesség és az időjárás hatásai okozzák őket.
  • Beválások: A beválások olyan árokrendszerek, amelyek az útburkolat felszínén alakulnak ki, és a terhelés, a hő és a nedvesség hatásai okozzák őket.
  • Hézagok: A hézagok olyan részek, amelyek az útburkolatok között hagynak üreget, és a terhelés, a hő és a nedvesség hatásai okozzák őket.
  • Felpúposodások: A felpúposodások olyan dudorok, amelyek az útburkolat felszínén jelentkeznek, és a terhelés, a hő és a nedvesség hatásai okozzák őket.
  • Süllyedés: Gyakori hiba a burkolatszélek süllyedése, amit általában a rosszul kivitelezett szélesítés, vagy víztelenítési hiányosságok, tömörítésitechnológia hibája, esetleg a rézsűkorona megcsúszása is okozhat.
  • Összedolgozási hibák: Az útburkolat kopórétegnek aszfaltozási sávjainak kialakításakor keletkező technológiai hiba. A hiba eredetét a rétegrendszer nem megfelelő átfedése és/vagy a slusszok (rétegcsatlakozások) kiöntésének hiánya vagy elégtelensége okozza.
  • A burkolat szélének letörése: A padka kimosódása, kijáródása esetén a gépkocsik által okozott terhelés súlya alatt megtámasztás hiányában a kopóréteg burkolat szélének helyenkénti leválását eredményezi.
  • A megcsúszás: A forgalmi terhelés hatására, a nem megfelelő vízelvezetés vagy a föld nem megfelelő rézsűszögéből adódó hiba.
  • A bomlás: Általában olyan helyeken keletkezik, ahol a kelleténél kevesebb kötőanyag maradt a felületen, vagy ahol a nem kellően tiszta kőanyag nem tudott a kötőanyagba jól beágyazódni. Szerepet játszik még a bomlás létrejöttében az időjárás és a forgalom igénybevételeinek hatása, illetve gyakran vezethető vissza a nem megfelelő minőségű építési munka következményére.
  • A leválás: A bomlások egy speciális fajtája, amikor elválik a felső aszfaltréteg az alatta lévő burkolatról. A tapadóhíd alápermetezés elmaradása, vagy a nem kellően tiszta felület az oka.
  • A hámlás: Elsősorban az elöregedett aszfalt kopóréteg időjárási viszonyok miatt bekövetkezett nagyfelületű hibája.
  • A kátyú: A hámlás következménye lehet. A leggyakoribb burkolathiba. Leginkább a csapadékvíz téli fagyása és olvadása következményeként alakul ki, amikor is a kopóréteg széttörik, aztán a forgalom kijárja a törmeléket, és a kátyú a mélyebb pályaszerkezeti rétegekben is kialakul. Gyors kialakulása miatt a nagysága és mélysége miatt igen balesetveszélyes lehet.
útburkolati hibák
útburkolati hibák

A betonburkolatú utak hibáiról is célszerű ejteni néhány szót! A betonburkolat rendkívül nagy teherbírásáról ismert, így napjainkban ismét előtérbe helyezik ezen burkolatú utak alkalmazását! Előforduló hibáiról néhány gondolat:

  • Felületi bomlások: Építési, utókezelési, illetve betontechnológiai hiányosságok miatt keletkeznek.
  • Felületi repedések: Igen sűrűn alakultak ki a folytonosan vasalt beton pályaszerkezetnél, mely döntő kérdés minőség szempontjából.
  • Tábla elmozdulások: Előfordult már, hogy a hézagvasalás nélküli tábláknál az alépítmény süllyedése és aláüregesedése miatt több cm-es szintkülönbségek is jelentkeztek. Ezek a megbillent táblák az utazási biztonságot és kényelmet nagymértékben rontották.
  • Táblarobbanás: Szintén előfordult már, amikor a hidakon átvezetett vékony betonlemezek nem tudták elviselni a dilatációs feszültségeket, melynek következménye az ún. táblarobbanás lett.

Ezen hibák kijavítása fontos a biztonságos és kényelmes közlekedéshez, és időről időre szükséges lehet a karbantartás és a javítások elvégzése. Az útburkolati hibák megelőzése érdekében az elsődleges és legfontosabb lépés a megrendelők részéről a kellő szakmai rálátással és igényességgel rendelkező kivitelező kiválasztása.


Szerző: Dancs-Karcagi Mónika, Farkas Zsolt

ALFÖLD ASZFALT KFT.