A kátyúzás
A cikk elolvasása kb. 4 percet vesz igénybe.
Hivatalos definíció szerint a kátyúk alattomos, misztikus eredetű jelenségek, amik előre kitervelt szándékkal időről-időre megjelennek az utakon, hogy az ősi ellenségeiknek tekintett lengéscsillapítókat, tengelyeket, futóműveket, felniket és gumiabroncsokat megtámadva keserítsék meg az autósok életét.
Legyen szó egy településről, egy cégről, intézményről vagy szervezetről; valószínűleg egy vezető döntéshozó sem ébred úgy néha reggel, hogy "de jó lenne pár milliót útfelújításra költeni". Természetes és érthető okoknál fogva egy saját kezelésű útnál, parkolónál az lenne a cél, hogy miután elkészült, soha ne kelljen hozzányúlni, legfeljebb felsöpörni. A valóság ezzel szemben meglehetősen kegyetlen. Egy szakmai előírásoknak megfelelően kivitelezett standard úttest tervezett élettartama 10 év. Tehát ennyi idő után optimális esetben is felújításra szorul az útburkolat, szerencsétlenebb útgazdák viszont ennél korábban is találkozhatnak úthibákkal, süllyedésekkel, kátyúkkal.
A kátyúk kialakulásának okai
A kátyúk kialakulásáért elsősorban a változékony téli időjárás a felelős. Ilyenkor a nappali pozitív hőmérsékletben a csapadék, víz be tud szivárogni a burkolat kisebb-nagyobb repedéseibe, ott pedig éjszaka a fagypont alatti hőmérsékleten megfagy, amitől növekszik a térfogata, így pedig folyamatosan roncsolja az útburkolat felső rétegeinek szerkezetét, végül pedig kialakul a kátyú. Persze a forgalmi igénybevétel, az úttest életkora és a kivitelezés minősége sem lényegtelen tényező ebből a szempontból.
A kátyúzás technológiája
A gyakorlatban háromféle módszerrel találkozhatunk. Ideiglenes kátyúzás esetén takarítás után csak szétterítenek egy aszfaltfoltot a hibás felületen. Hideg aszfaltos kátyúzásnál egy olyan speciális aszfaltkeveréket alkalmaznak, ami -10 ℃-ig bedolgozható. Ezek a technikák átmeneti megoldást jelentenek, a mi cégünk ilyen munkálatokat például nem is vállal.
Az a technológia, ami valóban tartós, 5-10 évre tervezhető eredményt biztosít (és amelyet mi is alkalmazunk), a szélvágásos kézi kátyúzás. Ennek a menete a következőképpen néz ki:
- a kátyú helyét aszfaltvágó géppel körbevágjuk egyenes széleket képezve
- a keletkezett lyukat kitakarítjuk, portalanítjuk
- a felületet kellősítjük bitumenemulzióval
- a kátyút melegen hengerelt AC/11-es aszfaltkeverékkel kitöltjük
- a friss aszfaltfelületet tömörítjük úthengerrel
- opcionális mozzanat a munkafolyamat végén a vékony csatlakozási munkahézagok lezárása bitumenes fugaszalaggal (ez plusz költséggel jár, viszont évekkel növeli a kátyúzás élettartamát)
Meddig éri meg kátyúzni
Mivel a kátyúzás azonos területen több részfeladattal jár, mint amiről egy új kopóréteg képzése esetén beszélhetünk, így az egységnyi költségek is jóval magasabbak. A kátyúzás egységárai nagyjából 160-170%-át jelentik az teljes felújítás egységárainak. Ebből adódóan van az a kátyúsodási szint, ami felett anyagilag kedvezőbb alternatíva egy új kopóréteg kialakítása, ami sokkal tartósabb. Ennek tekintetében, illetve egyéb praktikus szempontokat figyelembe véve érdemes tehát átgondolni, hogy az adott útszakaszt, aszfaltburkolatot milyen formában tervezzük felújítani.
Ha kedves Olvasónk ilyen döntés előtt áll, nyugodtan keressen minket elérhetőségeinken! Szívesen segítünk a legjobb megoldás megtalálásában.
Farkas Zsolt
ügyvezető
ALFÖLD ASZFALT KFT.