A mart aszfaltos útépítés hátránya, buktatói

2025.02.05

A cikk elolvasása kb. 8 percet vesz igénybe.

Az utóbbi időszakban több olyan megkeresést kapunk, ahol kókány módon elkészült mart aszfaltos bejárók, parkolók, utak helyrehozatalát kérték tőlünk a pórul járt megbízók. Mivel egyre több ilyen esettel találkozunk, egy cikk formájában igyekszünk hasznos információkkal segíteni a témában.

Első körben leszögezném, hogy a mart aszfaltos útépítést egy igazán előnyös és műszakilag is teljesen elfogadható technológiának tartom. Az Alföld Aszfalt Kft. referenciái között is számos mart aszfaltos projekt megtalálható évek múltán is elégedett megbízókkal: önkormányzati utak, cégek telephelyeinek bekötő útjai, kocsibejárók stb. Ez az eljárás gyors, költséghatékony, és sok esetben ideális megoldás térburkolatok készítésére.

Ugyanakkor a mart aszfalt alkalmazhatóságának vannak határai. Nem minden területen fogja beváltani a hozzá fűzött reményeket. És természetesen az előmunkálatokra és felületkezelésre is nagy hangsúlyt kell fektetni az elvárható állékonyság elérése érdekében. Sok kétes "vállalkozó" azonban előszeretettel feledkezik meg ezekről a tényezőkről. Aztán itt kezdődnek a bajok…

Mi is pontosan a mart aszfalt?

A felújításra szánt régi, elöregedett aszfaltburkolatokat az új aszfaltréteg készítése előtt gyakran szükséges felmarni. Ezt a műveletet speciális beton- és aszfaltmaró gépekkel kivitelezzük. Az aszfaltmarás eredményeképpen egy sík, egyenletes aszfaltfelületet kapunk, a folyamat mellékterméke lesz a mart aszfalt.

Mivel az így keletkezett mart aszfalt anyag még tartalmaz némi bitument és viszonylag behatárolható szemnagysággal rendelkezik (0-40 mm általában), így útépítési projektek során újrahasznosítható. Makadámutak építésénél vagy szilárd burkolatú utak alapjaként tökéletesen alkalmazható

A mart aszfaltozás hátrányai, buktatói:

Az előnyökről már írtam egy korábbi cikket, így itt az éremnek ezt az oldalát most nem részletezném. Van viszont jónéhány olyan hátrány, buktató ebben a mart aszfaltos témában, amiről mindenképpen érdemes tudnia azoknak, akik tervezgetik, hogy belevágjanak egy ilyen beruházásba.

1. Nem jó mindenre!

A mart aszfalt útburkolatként elsősorban személyautós terhelés és egyenes irányú átmenő forgalom esetén ajánlható. Egy megfelelően kivitelezett mart aszfalt burkolat meglepően hosszú távon őrzi meg eredeti állapotát abban az esetben, ha az azt használó járművek leginkább csak egyenesen, egyenletesen sebességgel áthaladnak a mart aszfaltos útszakaszon.
A gyakori lendületes fékezés, gyorsítás, kis ívben kanyarodás, kormány tekerés álló helyzetben és egyéb hasonló manőverek rövid időn belül fellazítják a mart aszfalt burkolatot és ezeken a helyeken gödrök, kátyúk keletkeznek. Tehát én biztosan nem építenék mart aszfaltból

  • olyan lakossági utat, amihez sok kapubejáró csatlakozik;
  • olyan parkolót, udvari térburkolatot, bejárót, ahol sokat kell manőverezni az autókkal;
  • teherautós vagy targoncás forgalomnak kitett ipari, telephelyi utat, térburkolatot.

2. Útalap!

Sajnos már nem egyszer találkoztunk olyan megbízóval, akinél az előző brigád konkrétan a füves, humuszos talajra terítette a mart aszfaltot, a tulaj pedig jóhiszeműen ki is fizette a munka árát. Ez a fajta "technológia" arra jó, hogy néhány héten - hónapon belül az elterített anyag gyakorlatilag elegyedik a földdel, egy kis idő után újra lehet füvet nyírni a területen. A legkisebb igénybevételű kapubejáró esetében is elengedhetetlen egy legalább 20-25 cm vastagságú útalap készítése (jó esetben geotextíliával erősítve), amire aztán rákerülhet a mart aszfalt.

3. Anyagminőség!

A mart aszfalt nem egy egységesített, minőségellenőrzésen átesett építőanyag, nem kapható hozzá teljesítmény nyilatkozat, ami igazolná az anyag tulajdonságait. A mart aszfalt tisztasága, frakciója, bitumentartalma attól függ, hogy milyen volt a régi aszfaltburkolat, amit felmartak; milyen marógéppel történt a kitermelés és hogyan zajlott az anyag logisztikája, osztályozása, deponálása. Ahhoz, hogy valaki meg tudja állapítani, milyen minőséget képvisel egy adott mart aszfalt depónia, igazán sok tapasztalat és szakmai rálátás szükséges. A silány minőségű mart aszfalt többnyire olcsóbban elérhető, a szerencsevadász "útépítő" brigádok pedig igencsak árérzékenynek bizonyulnak az anyagbeszerzés során.

4. Kivitelezés!

Nyilván nem egy túl bonyolult folyamatról van szó a mart aszfaltozás esetében, de azért a műszakilag és esztétikailag is elfogadható eredményhez oda kell figyelni néhány tényezőre. Na ezeket szokták előszeretettel elfelejteni a visszautasíthatatlanul olcsón dolgozó brigádok.

Ilyen például

  • az út vonalvezetésének és szintmagasságainak tudatos megtervezése, kitűzése,
  • a megfelelő rétegvastagság,
  • az egyenletes síkot képző anyagterítés,
  • az ipari teljesítményű tömörítő eszköz,
  • a bedolgozási hőmérséklet,
  • a felületzárásként kellő mennyiségű forró bitumenemulziós permetezés,
  • a megfelelő frakciójú kőzúzalék szórása stb.

5. Csalók!

A megbízók jóhiszeműségével visszaélő kókány "vállalkozók" egyik kedvence a mart aszfaltozás. A minőségi munkához szükséges tényezőkön annyit spórolnak, hogy jóval a normál piaci árak alatt vállalva is relatíve magas profitot tudnak realizálni egy-egy ilyen projekten. Sajnos már nem egy olyan megkárosított megbízóval találkoztunk, akinek a silány módon elkészült mart aszfaltos bejáróját, parkolóját néhány hónapon belül fel kellett bontani, mert abban a formában javítani sem lehetett. A tulaj természetesen garancia, jótállás miatt ilyenkor már hiába próbálja elérni az előző csapatot, nem fog sikerrel járni.

Összegzés

A mart aszfaltos útépítés gyors, olcsó és hatékony megoldást kínál az utak építésére, felújítására, de nem mentes a hátrányoktól sem. Ha Ön mart aszfaltozás előtt áll, azt tanácsolom, hogy első lépésként tájékozódjon megbízható forrásokból erről a technológiáról; aztán pedig próbáljon meg olyan kivitelezőt választani, aki meggyőző referenciákat tud felmutatni, számlaképes és hajlandóságot mutat a szerződéskötésre legalább 12 hónap jótállással, illetve látszólag rendelkezik az igényes munkavégzéshez elengedhetetlen szakmai felkészültséggel és kapacitással.


Farkas Zsolt
ügyvezető
ALFÖLD ASZFALT KFT.