Az útalap fontossága

2022.02.22

A cikk elolvasása kb. 4 percet vesz igénybe.

Amikor az egyszeri megbízó egy aszfaltburkolatú utat, parkolót építtet, általában alig várja, hogy végre "fekete legyen" a terület. Az aszfaltozást megelőző munkálatok nem tűnnek annyira látványosnak, izgalmasnak; talán egy részüket még feleslegesnek is gondolhatja. Pedig milyen sok minden ott dől el a pályaszerkezet alsóbb, rejtelmes bugyraiban.


A megbízóinkkal történő egyeztetések során gyakran azt tapasztalom, hogy az útalapra sok esetben úgy tekintenek, mint a szükséges rosszra az aszfaltozás mellett. Kisebb beruházások, építési engedélyt nem igénylő projektek esetén általában tervrajz és mérnök tervező által meghatározott rétegrend hiányában kell ajánlatot adnunk az útépítésre. Ilyenkor azt kéri tőlünk a megbízó, hogy javasoljunk mi rétegrendet, pályaszerkezetet.

Ezzel részünkről nincs is gond. Figyelembe vesszük a jelenlegi körülményeket, adottságokat és elkészült úttal, parkolóval egyéb térburkolattal szembeni igényeket. Természetesen más-más felépítményt ajánlunk egy kamionparkolóhoz és egy iskolai aszfaltos sportpályához.

A sztori ott kezd érdekessé válni, amikor az ajánlatkérő a saját büdzséjéhez mérten esetleg túl magasnak látja a munka költségeit és megpróbálja a végösszeget leszorítani. Itt bizony gyakran az útalapra terelődik a kreatív figyelem:

És lehetne sorolni még a hasonló felvetéseket. Szeretjük ezeket. Nem akarok hülye példákat hozni, hogy hogyan nézne ki ez a szituáció a hentesnél, a fodrásznál, a kéményseprőnél... (Egyébként akartam, csak miközben írtam, rájöttem, hogy ezek tényleg hülye példák.) A lényeg az, hogy ezen nem lehet spórolni.

Mi az ajánlatunkban mindig az éppen elégséges rétegrendet határozzuk meg; olyan útalappal tervezünk, ami a várható terheléshez pontosan illeszkedik. Sem több, sem kevesebb. Ebből nem is szoktunk engedni. Igyekszünk mindig rugalmasan alkalmazkodni a megbízói igényekhez, viszont az egyik legfontosabb alapelvünk az, hogy szakmailag nem elfogadható munkát nem vállalunk. Persze emiatt rendszeresen elesünk megbízásoktól, de hála Istennek éppen elég olyan megbízást kapunk, amit jó szívvel adhatunk ki a kezünkből.

A következő blogcikkben szeretnék majd írni egy kisebb gyorstalpalót azokról az útalappal kapcsolatos tudnivalókról, amik nélkül nem érdemes nekivágni egy útépítési projektnek megbízóként. Ebben a kis szösszenetben csupán annyit szerettem volna elérni, hogy a kedves olvasó megértse: AZ ÚTALAP NEM JÁTÉK! Remélem, nem maradt homályos az üzenet. Egyébként azt mondtam már, hogy az útalap...


Farkas Zsolt
ügyvezető
ALFÖLD ASZFALT KFT.