A bitumenemulzió

2019.12.05

A cikk elolvasása kb. 3 percet vesz igénybe. 

    Útépítési "felvilágosító" blogsorozatunk újabb részében az aszfaltozási munkálatok egyik gyakori anyagáról, a bitumenemulzióról lesz szó. Mit kell tudni erről a matériáról azon kívül, hogy kiváló nyelvtörő versikét lehetne belőle faragni?


    A bitumenemulzió voltaképpen az útépítés ragasztóanyaga. Bár ránézésre azt tippelné az ember, hogy barlanglakó gonosz manók kotyvasztották egy nagy üstben, ez az elképzelés távol áll a valóságtól. Igazából diszperziós eljárással készül kolloid malomban; a hozzávalók között megtaláljuk a bitument (nem túl meglepő módon), a vizet, a kalcium-kloridot, emulgálószert és a sósavat is. A gyártási technológiának köszönhetően lesz a végeredmény folyékony halmazállapotú szobahőmérsékleten.

    Magyarországon az 1980-as évek elejétől gyártják, sokoldalú felhasználhatósága miatt ma már a minőségi útépítés elmaradhatatlan szereplője. Amit megrendelőként a leginkább fontos tudni a bitumenemulzióról, az, hogy a különböző rétegek együttdolgozását segíti, megnöveli a burkolatok élettartamát és ezáltal csökkennek a későbbi javítási költségek.

Legyen fogalma az útépítésről! - 3. A bitumenemulzió
Legyen fogalma az útépítésről! - 3. A bitumenemulzió

Kisebb mennyiségben kézi locsolással, nagyobb felületeken gépi permetezéssel is felvihető. A permetezés egyenletesebb eloszlást tesz lehetővé, szóval megbízóként lehetőség szerint kérjük a kivitelezőtől az emulziószóró gép használatát. Bár valóban rendkívül sokoldalú anyagról beszélünk, legtöbbször az alábbi három munkafolyamat során találkozunk vele: 

  • tapadóhíd aszfaltrétegek alá - az alsó rétegre visszük fel kb. 90 celsius fokosra melegített, kationaktív állapotban, így jóval nagyobb tapadási hatékonyság érhető el, ezáltal az elkészült út élettartama jelentősen megnő
  • elhasználódott útburkolatok felületjavítása - olyan utaknál, amelyen még kátyúsodás nem alakult ki és a teherbírás is megfelelő, viszont az útburkolat elöregedett, sima felületű lett, megrepedezett, bitumenemulziós permetezéssel és kis szemcseméretű kőszórással nagyon költséghatékony és tartós útjavítás valósítható meg
  • mart aszfaltozás során felületzárásként - a forró bitumenemulzió beszivárog a mart aszfaltba és a kavicsszórással eltömíti a réseket, zárja a felületet; azzal együtt, hogy akár a felére is csökkenthető vele az ún. elaszfaltosodás ideje, a mart aszfaltos útburkolat élettartama gyakorlatilag a többszörösére nő

A megrendelőnek tehát az az érdeke, hogy az útépítés során a célnak megfelelően alkalmazásra kerüljön bitumenemulzió, és arra is érdemes figyelni, hogy a felvitt mennyiség ne legyen kevesebb 0,5 kg/m2-nél. Tudja, egyes vállalkozók anyagfelhasználás terén szeretnek "költséghatékonyan" gondolkodni; de ha Ön kellően tájékozott a témában és nem sajnál időt és energiát fordítani a kivitelezés figyelemmel kísérésére, kisebb valószínűséggel érheti később kellemetlen meglepetés.


Farkas Zsolt
ügyvezető
ALFÖLD ASZFALT KFT.