A makadámút

2019.09.10

A cikk elolvasása kb. 3 percet vesz igénybe. 

Lehet, hogy találkozott már a kifejezéssel: makadámút. Az is lehet, hogy egy beszélgetés során hallotta a szót, még értelmesen bólogatott is, viszont igazából fogalma nem volt arról, mit is jelent pontosan. Nos, ha ilyen élményben volt része, ezt a rövid ismeretterjesztő blogbejegyzést mindenképpen olvassa el!

Definíció szerint a makadámút egy tömörített kőzúzalékkal borított műút. A lényegi infóval akkor meg is volnánk, további szép napot!

Na persze én tudom, hogy ennél sokkal több kíváncsiság motoszkál Önben a téma iránt. Éppen ezért szolgálok még néhány tudnivalóval. Érdekesség, hogy a makadámút elnevezés egy névből származik. Mégpedig ezen úttechnológia feltalálójának, John Loudon McAdam 19. századi skót mérnöknek a nevéből.

Természetesen jóval előtte is építettek utakat az emberek, gondoljunk csak a híres római műutakra (majd egyszer erről is írok egy cikket). McAdam viszont bristoli útfelügyelőként megfigyelései alapján úgy gondolta, újítani kell az addigi technológián. Lássuk, mik voltak ezek az újítások:

  • Felismerte, hogy a járművek kerekei mindig csak az út felületét koptatják. Eszerint megfelelő kivitelezéssel, és az útfelszín rendszeres karbantartásával elérhető, hogy az alapzat sose rongálódjon. Azt állította, hogy az ő módszerével épült utaknak nincs szükségük különösebb alépítményre. 
  • Megértette, hogy elsősorban nem a zúzottkő keménysége számít, hanem sokkal inkább az egyenletes méret; terhelés esetén is helyben maradni csak az egyenlő nagyságú kövek tudnak. A folytonosság elérése a cél.
  • Rájött, hogy az út élettartamának egyik nagy ellensége a víz. Előírta, hogy az út alsó rétege az út menti árkok vízszíne felett minimum 8 cm-re legyen kialakítva.
Legyen fogalma az útépítésről! - 1. A makadámút
Legyen fogalma az útépítésről! - 1. A makadámút

Innovációit 1822-ben kezdte alkalmazni. A földműre ökölnyi nagyságú zúzottkőréteget fektettek 15-20 cm vastagságban; erre jött a kisebb szemcseméretű kő 6-8 cm vastagságban; végül pedig az ékelőréteget terítették még kisebb méretű, homokkal kevert hengerlési zúzalékból és ezt követően jött a hengerelés, tömörítés. Általában a hengerléshez vizet is permeteztek ki, ezért elterjedté vált a vizes makadám kifejezés is erre a technológiára.

Később aztán a további tapasztalatoknak és a növekvő igényeknek megfelelően továbbfejlesztették a módszert, így alakult ki a kátránykötésű és az aszfalt-makadámút. Mi pedig köszönjük Mr. McAdam-nek, hogy újító ötleteivel ma is érvényes útépítési technológiát alkotott meg.


Farkas Zsolt
ügyvezető
ALFÖLD ASZFALT KFT.